View My Stats

miercuri, 22 aprilie 2009

DESPRE GRACQ CA AUTOR DE GEOGRAFIE ŞI DESPRE ALEGERILE UNUI LICEAN

DESPRE GRACQ CA AUTOR DE GEOGRAFIE ŞI DESPRE ALEGERILE UNUI LICEAN




Dacã ĩn ceea ce priveşte istoria Gracq a rãmas un cititor (unul calificat, având studii de specialitate), ĩn privinţa geografiei Gracq a fost autor el ĩnsuşi—nu numai sub dublul aspect al peisagisticii realiste sau fantaziste din romanele şi scrierile lui de cãlãtor—ĩnsã chiar ca geograf propriu—zis. Istorie n—a scris; geografie, da.

La 18 ani eu trebuia sã aleg ĩntre geologie şi economie; ĩi citeam pe Keyserling şi pe Bataille. Keyserling studiase geologia; eu ĩl citeam cu exultãri, cu explozii de bucurie. Bataille doar ĩmi plãcea. Dar simetria disciplinelor se impunea; eu am ales economia—ca mai umanistã şi filozoficã, doctrinarã, speculativã—şi inspirat şi de culegerea de biografii ale ‚Filozofilor lucrurilor pãmânteşti’—revocând, dealtfel, ulterior alegerea.
La 19 ani mi se pãrea, sau doream ca la ĩncheierea studiilor sã pot scrie despre Keyserling sau despre Proust.

Niciun comentariu: