View My Stats

vineri, 22 mai 2009

DESPRE ROMANE

DESPRE ROMANE


De câte feluri este scrisul romanelor? Care ar fi un posibil criteriu—desigur, mã grãbesc sã conced, ĩntre alte criterii?
Este vorba despre ce primeazã:--dorinţa de a cultiva arta romanului, de a exersa şi aprofunda aceastã artã;--sau de a formula o ĩnţelegere particularã a lumii şi o experienţã fundamentalã.
Ĩn funcţie de acest criteriu, sunt individualizabile trei clase de redactare a romanelor: --scrierea romanelor ca rutinã; --scrierea lor, ca artã şi creaţie; --formularea unei experienţe decisive, plenare.
Prin experienţã nu ĩnţeleg senzaţionalismul experienţei, exploatarea şi fetişizarea experienţei, ĩn modul care a devenit o rutinã de la interbelici ĩncoace. Ci de o ‚experienţã’ concludentã, sesizatã ĩn plenitudinea dimensiunilor ei umane.
Scrierea romanelor, ca rutinã, ca artã şi ca exercitare, exersare a unei arte (France, James, Cãlinescu) şi ca expresie necesarã, rezultat decantat, necesar al experienţei, nevoie de a formula şi exprima un conţinut moral şi o reflecţie—ca gest existenţial, ‚confesiune’ ĩn sens esenţialist—nu biografist sau factologic (când faptul DE A AVEA CEVA ABSOLUT ESENŢIAL DE SPUS precede de fapt gestul de a crea un roman; Sologub, Gib Mihãescu, Dostoievski, Flaubert ĩntr—unul din romanele lui, Bloy, Bernanos, Ibrãileanu, Fromentin, cazurile romanului unic ...). Romane care transcriu o experienţã spiritualã, când necesitatea de a formula o comprehensiune aparte a vieţii precede ‚dorinţa de artã’, obiectivul de a crea, de a face artã.

2 comentarii:

I r i n a ^ spunea...

Deeci , m`a ajutat foarte foarte mult postul tau :d .
Foarte interesant ^.^

Doctor Singularis et Invincibilis spunea...

E bine daca ti--a fost util.