View My Stats

luni, 28 septembrie 2009





Experienţa, de orice fel, literarã, intelectualã, culturalã, sexualã, nu se inventeazã, nu se poate mima, ea existã sau nu. O filozofie a experienţei.
۞
Exersarea unor interpretãri spiritual—metafizice [ale picturii].
۞
Reducţionismul ‚ĩnclinaţiilor’ şi al contopirii, al amestecãrii (ştiinţelor).
۞
Sã redevin lizibil—la propriu şi la figurat—ĩn scris, chip, acţiune, expresie.

Predică, cu agramatismele de rutină, despre preoţia baptismală, semnificaţia profetismului. Despre monopolizare [--care nu se produce—şi pornind de la Iozue şi fragmentul veterotestamentar al zilei--], sluga lui Moise, etc.. Triplul dar—preoţie, regalitate şi profeţie baptismale. [Dintr—un motiv sau altul, mintea mea, sleită, a confundat preoţia cu profetismul, şi regalitatea cu ‚legalitatea’.]

Minţile vulgare ĩnclină natural către pesimism; a se vedea remarcile despre ‚aţipirile’ lui Homer, Shakespeare, din Biblie, din Proust, ‚erorile’ la care se referă şi Camil P.—‚petele din Soare’.
S—a ĩnceput prin a se admite că nu totul e, literar, desăvârşit ĩn Biblie şi Shakespeare-ca să se ajungă să nu se mai vorbească despre altceva. S—a uitat că PRIMA IMPRESIE fusese aceea de desăvârşire.

La Paleologu, locul Letopiseţului ĩl deţineau eseurile lui Ralea şi Eliade şi poezia lui Philippide şi Arghezi.

Experienţele maturizează—nu gândirea. Gândirea este cea maturizată de către experienţe.

Reflecţii—psihologie şi metafizică.

Evreul german şi scrierile unicului psiholog ieşean.

Semnificaţia participării la Liturghie. Lumea nu se ĩmparte—n atei, agnostici şi credincioşi, ci ĩn cei care ‚merg la Liturghie’ şi cei care n—o fac. Necesitatea laudei şi a mulţumirii, ca şi a iniţierii ĩn Misterele Religiei.
Cei care nu participă, nu ‚merg’ la Liturghie.
۞
Azi i—am telefonat dorind—o, vrând—o—ĩn timp ce o doream.
۞
Sofisme, cuvinte, peroraţii fără acoperire ĩn practică şi—n experienţă.
۞
Lévinas nu e un autor confesional, un autor de kibuţ—sau ‚parohial’. Etosul lui nu e unul sectar—confesionalist.
Nivelul său de ĩnţelegere religioasă, ĩnsă, era cel al unui foarte mărginit şi fanatic liberalism teologic. Un nivel foarte secular, foarte prozaic—liberal.
۞
Norma care precede Legea, care ĩi e anterioară.
۞
Binele—ĩn pl. II—ca originalitate, creativitate şi expresie. Binele există ĩn ‚a fi GS’—nu ĩn vrafuri, colete, listate .... Vrutele, intenţionatele interpretări metafizic—spirituale ale artei. Principiul este acela, criticist, al dialogului cu egalii.

Dessì despre Niebuhr; Giussani despre Niebuhr. Finkielkraut, ĩn ’96, despre Lévinas. Grisoni ĩn ’83 despre Derrida.
Proasta calitate a sofiştilor banali se vede din dibăcia cu care ocolesc relevantul—nici nu—l remarcă, ĩl exclud instinctiv.
۞
Tendinţa de a amalgama.
۞
Cât de puţin loc are gândirea autentică, vie, şi cât e aservire, intimidare, mimetism, concesie, compromise, cedare. Atâtea din premisele teologilor sunt nu gândire—care e indiferentă la consens—ci concesie, frică, conformare.
۞
Ĩnchipuirea, aprioricul, experienţa ĩnchipuită, operarea cu substitute, cu surogate, cu ceva luat aprioric—otrăvesc gândirea.
۞
A vedea diferenţele, mai degrabă—ĩntrucât ele sunt cele definitorii.
۞
Contează ceea ce e realizat, făcut, viu—actul are sens.
۞
Absurda exilare.
FN, AS. Climat de intelectualitate. Şi alţii, ca LF, Lange, HB. Iisus; falsă penurie.

Niciun comentariu: