duminică, 12 iulie 2015
Educaţia axiologică poate fi numai formativă, niciodată informativă. Valorile artei sunt valori ale sensibilităţii, unde nu trebuie să existe prescriptivitate, obligativitate. Educaţia axiologică, estetică, trebuie să formeze, nu să informeze; să educe analiza, gândirea, nu să furnizeze valorizări primite, obligatorii. Care e scopul cunoaşterii artei? Care sunt resorturile acesteia? Preluarea de valorizări e numai lipsă de simţ critic. Autoritarismul şcolar e contrar firii. Ceea ce se poate preda, sunt modalităţi de analiză. Dar nu ceea ce e resimţit ca valoare. Colectivismul axiologic înseamnă uniformizare, cazarmă, autoritarismul şi tirania turmei. E şi negarea valorii de descoperire a experienţei individuale, instinctul de oprimare a diferenţei.
Răspunsul la artă nu poate fi prescris, obligatoriu, forţat, dictat; unii pretind să dicteze adevărul universal, nerelativ, al răspunsului la valori (în termeni kantieni, ei pretind să găsească ‘conceptul artei’, adică ‘universalitatea’ statistică, colectivă, uitând că universalitatea plăcerii acesteia e una ‘fără concept’). Probabil că autoritarismul axiologic nu e o problemă istorică, temporară, ci general umană.
Consensul referitor la valorile de artă e întotdeauna extrinsec, aparent, verbal: deoarece valorizările individuale sunt foarte diferite, ‘inexplicabil’, ‘arbitrar’ diferite; pe de altă parte, lumea e nemulţumită de ‘locurile comune’, de reiterarea de locuri comune despre o operă (care sunt cvasiconsensul), cuprinsul acestui consens dezamăgeşte invariabil, e resimţit ca prea tern. Demonstraţia critică poate convinge (logic, dar mai ales retoric), fără ca scrierea analizată să convingă; criticul mă convinge, iar scrierea îmi rămâne indiferentă.
În pedagogia şcolară a artei, tot ce e consens, e numai loc comun; şi tot ce nu e loc comun, e o ipoteză individuală. Preţul consensului e locul comun, monotonia. Ceea ce vor criticii e nu acest consens rezonabil al locului comun, al poncifelor, ci ca restul să urmeze edictele lor. Ei vor consens, la preţul capitulării celorlalţi.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu