View My Stats

marți, 11 august 2009

TOUS LES MATINS DU MONDE
































TOUS LES MATINS DU MONDE

TOUS LES MATINS DU MONDE, foarte caligrafic, tot pe atât de inspirat, de un brio extraordinar, bineĩnţeles genial recital Marielle, cu toate notele de nobleţe provincialã corect plasate—de la manierele energic—distante la viguroasa leorpãire a supei de tãiţei cu care pictorul i—a ospãtat pe maestru şi elev; o impozantã şi colţuroasã demnitate ĩn comportamentul personajelor, bine integratã dramaturgiei lirice—cãci filmul e scris ĩn registru liric, replicile personajelor nu sunt ‚realiste’, adicã plauzibile, ci aparţin unui lirism de regulã impetuos, extravagante dacã s—ar pretinde realiste. Stilul duce cu gândul la teatrul istoric francez. Ĩnãlţimea de sentiment e realã, sentenţiozitatea impune. Regizorul nu lasã filmul la nivelul unui crez de artã—ci—l pune—n abisul unor pasiuni amare.
Mai ales, cinema sinestezic, care cautã sã suplineascã senzaţiile tactile, atingeri, adieri, şi chiar olfactive sau gustative, şi de deosebitã pregnanţã senzorialã.
Marielle va relua, ĩntrucâtva, acelaşi tipar de personaj ĩn SUFLETE CENUŞII—ĩnsã şi ĩn comedia despre bãtrânii actori—amestecul de bruscheţe, impetuozitate, glacialitate tenebroasã ,etc.—bineĩnţeles, cu variaţiile de adâncime cerute de scenariu.

Niciun comentariu: