View My Stats

luni, 5 octombrie 2009





Au scris despre el [--sau măcar l—au menţionat--] Noica, Ralea, Blaga, Pârvan, Gusti, Andrei, Vianu, Cioran, cred că şi Nae Ionescu. Scrieri, articole, studii despre esteticienii nemţi.
Prejudecăţi.
Cursul pe care—l avea cultura germană la noi.
Filozofii [--şi savanţii--] de catedră.
Pedanţii.
۞
Eroarea crâmpoţirii.
۞
Mentalitatea.
۞
Defetism.
۞
Studii literare simmeliene—explorarea metafizic—spirituală a unei opere, experienţa, indicibilul, tainicul.
۞
Şi ceilalţi admiratori ai lui simt că ceilalţi nemţi [--ca Dilthey, Tönnies, etc.--] nu oferă aceleaşi lucruri—că deosebirea e mai importantă.
Intelectualitate.
Erori.
Stenic.
۞
Ĩn vremea când citeam sociologie [--Ralea; Gusti; Boudon; Andrei--] ĩl găseam menţionat oriunde.
۞
Metafizicienii ‚lui’.
Ce citea.
Metafizicienii, esteticienii, kantienii, sociologii; scriitorii, poeţii; artiştii; istoricii. Universitarii. Marile subiecte.
Unii spun sau cred despre Simmel că alegea subiecte ‚ingrate’; eu cred că, dimpotrivă, el a vorbit şi scris mult despre marile subiecte—arta, moartea, pesimismul, marii filozofi şi marii artişti.
۞
Inspiraţia—e funcţia, utilizarea menţii, reala autonomie.
Nu epigonismul.
Egalii; ca interlocutori.
Adevărul.
Critic—cognitiv.
A sorta, cr..
۞
Cred că ĩl vroia sau ĩl prefera pe Simmel tardiv, cel al metafizicii [vitaliste], al filozofiei artei şi al ĩntrebării despre moarte şi posibila insuficienţă a filozofiei. Noul curs al gândirii sale—la ţanc.
۞
Ambele—reflecţia despre realitate şi existenţă—şi interpretarea marilor autori, a marilor filozofi –sunt inalienabile.
۞
Filozofia fiind şi singura care are sens ‚pentru sertar’, ĩn secret, ca vocaţie.
۞
Disjungeri abstracte, accepţii peiorative, false divergenţe apriorice, exclusivisme puerile.
۞
Raţionalitatea; legatarii; comparaţia; eschivarea.
Lecturi.
Rezid..
Risipă.
Vârful creaţiei lui. Turnantele existenţei lui; sinteza metafizică.
O nouă sinteză; firea, mintea, cultura. Ca egal. Egalii.
Tabelul ě—azi.
۞
Hegel, Feuerbach, Marx, Simmel. Hegel—la Chartier (--şi Gracq); Feuerbach—la Marcel; Marx—la Simmel; Simmel—la sociologi. Adică—preluarea de elemente, analize, etc., independent de ‚spiritul sistemului’, de intenţia directoare, majoră.
Elemente şi direcţii hegeliene, feuerbachiene, marxiste, simmeliene—fără a şi deveni, pentru asta, hegelian, marxist, simmelian, etc..
۞
Imaginea ineptă; lipsa legatarilor—asta e şi concluzia empirică; raţionalitatea. Faze.
۞
Şi la Simmel—una e identificarea (Bergson şi, ĩn cu totul alt sens şi mod, Kant—şi nu fără rezerve), alta e dialogul (Schopenhauer, Nietzsche), alta, avizarea şi utilizarea (esteticienii germani, unii neokantieni), alta—luarea de notă (--Marx, Weininger--), alta, referinţele ĩn treacăt [--istoria filozofiei, noţiuni--], şi alta, informarea [--savanţi şi autori ai vremii lui; dascăli şi colegi, etc.—egalii--]; ĩn fine, alta—relaţia cu marii creatori (--de la Michelangelo, Rembrandt şi Goethe, la Rodin--), şi alta, remarcarea de scriitori şi artişti notabili.
Se pot trasa aşadar măcar nouă tipuri de raportare şi de citare. După cum e desemnabilă şi o ierarhie—implicită sau nu.
۞
Obiectivitatea.
A schimba peroraţia ţârcovnicului, a paracliserului pios, pe limbajul obiectiv şi neutru al filozofului.
۞
4 x muzica [--ilustrarea unei tipologii;--absenţa remarcată, lipsa;--scrierea timpurie;--ca teză refuzată, refuzarea tezei--]; 3 x poezia [--neamţul hieratic, ifose;--italianul;--o altă ilustrare—englezul--]. Cât a scris despre poezie [--mai mult ocazional--]—şi muzică [--de care se leagă ĩntâiul lui eşec--].
Eşec ‚pe dinăuntru’, euristic, cognitiv.
Studii filozofice. Instruirea. Formarea. Lacune. Risipa—filozofia.
۞
Neutralitatea.
Instruit, format ca istoric şi kantian.
Italienist\ medievist.
Autohtonii. Unghi, originalitatea. A crea. A scrie.
Expresia; expresie, vârsta, a scrie, creaţie, studii filozofice.
۞
Ideea fiind să nu mă amăgesc, să nu mă ameţesc cu vorbe.
۞
Expresia. Obiectivitatea. Limbaj neutru. Expresia—vârsta—creativitate, tempo—salutar.
Antrenarea.
۞
Nu trebuie atribuit diferenţelor de filozofie—ceea ce de fapt revine exclusiv diferenţei de ĩnzestrare.
۞
Simmel scria mult, crea mult—dar nu ziaristic, nu gazetăreşte. Eseurile lui vin dinspre studiul filozofic, nu dinspre gazetărie, dinspre articolul rapid, tăios.
Pe de altă parte, una e eseistica, alta expresia eseistică a filozofiei—eseistica luată ca filozofie (tehnică), nu ca literatură, ca reflecţie slobodă.
Literaţii şi filozofia. Cei doi autohtoni; americanul europenizat, a izbuti. Stenic. Dual.
PZ.
۞
O biografie.
۞
Accepţii peiorative şi prejudecăţi. Pozeur. Provocări. Stenic. Lestul de prejudecăţi.
۞
Regizorii vrednici de analize simmeliene.
۞
A nu denunţa erorile nu ĩnseamnă a se abţine de la bine—ci a face răul.
۞
A găsi calea spre creaţie.
۞
Animalele nu—s din altă dimensiune; oamenii, cu cruzimea şi violenţa lor, sunt.
۞
Odată ce am stabilit ce nu merită studiat, să ne şi ocupăm de ceea ce merită.
۞
De aşa—zisa metodă a recurgerii la autoritate se abuzează azi mai mult ca oricând.
۞
Simmel şi Bergson—sunt asociaţi la Ralea, Jankélévitch, Habermas.
۞
GL—interviul, bursa, ‚studenţia’; ca profesor; ed., seria.
۞
Flecar.
A perora.
۞
Etichete.
۞
Pozeur.
۞
Interesul respectivilor scriitori stă ĩn remarci, formulări, idei, noţiuni, analize, observaţii, perspicacitatea la lucru.
۞
Originalitatea gustului. Expresia. Expresia, vârstă. Eseuri, vârsta, a scrie, studii, creativitate.
۞
‚I have books and other necessaries all stowed I think...three Travis McGee mysteries, with their great sense of place in a place I have never been--Florida. Two philosophy books by J.N. Findlay and one concerning F.H. Bradley (I imagine an article one could write "On reading idealist philosophy as music appreciation.") also of course a Bible. Travel seems to be time of most productive and steady reading for me’.
‘Findlay and Bradley prove good companions. Both fine English stylists and of course T.S. Eliot
acknowledged that Bradley's philosophic writing formed his own prose style. Of the content it is perhaps enough to say that ,in what would make a fine fortune cookie phrase , "Essence precedes
Existence." unfortunately the other books I brought, the Travis McGee mysteries disappoint as having more unpleasant deaths of people than I remember ,as it were a more graphic violence, or at least than I am in the mood for’.
‘Gathering reading matter for the trip ,Richard Wollheim on the philosopher F.H. Bradley, also philosopher J.N. Findlay's Ascent to the Absolute, and John Macdonald's "Lonely Silver Rain", a Travis McGee mystery, are on hand for that so far. McGee lives on a houseboat and drinks cognac. When I first read several of those books I went through a fad of drinking cognac which ,fortunately for my wallet, did not outlast the reading. A houseboat has never been within my means at all’.
۞
Descrierea mişcărilor camerei.
۞
Dum.: 4+ 2/ 5 eps.; ieri (marţi)—3 eps.; azi—un ep..
۞
A ĩnveseli vs. tern, plictis.
۞
Pârvan şi tradiţia spun lucruri diferite despre atmosfera cursurilor lui Simmel; ĩnclin să—l cred pe ĩntâiul. Nu ştiu cum doctrinele şi analizele savant ale evreului puteau constitui un success monden. [Dacă Pârvan reacţiona aşa la cursurile evreului ‘meu’, ce vor fi ĩnţeles sau crezut mondenii.]
Acele cursuri de o aşa de ĩnaltă intelectualitate şi abstracţie. Pe de altă parte, evreul reuşise acolo unde Schopenhauer eşuase; nu e puţin lucru.
La cursuri a avut succesul la audienţă care lui Schopenhauer ĩi lipsise. Era cu 70 de ani mai tânăr ca antecesorul lui pessimist; eu sunt cu 120 de ani mai tânăr decât evreul.
۞
Literatura ca realizarea cultural supremă.
۞
Ca eseist, evreul ‘meu’ a fost un notabil creator de literatură, un scriitor de prim rang.
Acei filozofi care sunt şi mari scriitori. Expresia. Intuiţia şi expresia. Ideea e intuiţie exprimată, formulată.
۞
Femeile nu pentru neconvenţionalitatea lor sunt cunoscute.
۞
Relaţiile cu Nietzsche, cu Bergson, cu esteticienii germani şi cu Weininger. Colegii lui. Relaţiile cu metafizicienii, kantiştii, esteticienii şi sociologii vremii lui.
۞
Pornisem cu modul cum l—a citit Simmel pe Marx—nu cum l—au citit marxiştii ulteriori pe Simmel. De interes e atitudinea lui Simmel faţă de Marx—şi nu a marxiştilor faţă de Simmel (--şi care e numai una derizorie, banală, ternă, de incomprehensiune şi şicane stupide şi dogmatism şi rigiditate descalificantă--).
۞
Oră; arta; poezia; arta ca realizarea capital; ambele femei—ieri; ca la MS …; creaţie; evreul ‘meu’, vârf, stenic.
۞
Ca de la sine ĩnţeles—HRP. Carieră. Veleităţi. Veleitar.
Ambiţii.
Unicitatea.
Singularitatea.
Cu ce e mai bun şi ĩnalt.
۞
Marx, marxiştii, nemţii, idealiştii germani.
Identitatea.
Sejur; a afla.

Niciun comentariu: