View My Stats

luni, 5 octombrie 2009

UNELE REFLECŢII DESPRE GHIORLĂNIA LUI D. TOMA



UNELE REFLECŢII DESPRE GHIORLĂNIA LUI D. TOMA
[--lecţia unei convorbiri telefonice din a doua zi de facultate--]

Reducţionism [tendinţa lui e de a reduce totul la ceea ce ar vrea să poată el], obiectivitate, adulmecare, superstiţii. Impresia de om necurat. Că nu prea ‚sun’ ca Charles? El nici atât. Discreţia [nu le spunea altora despre cum ar trebui să fie]. N—am nimic de demonstrat. Ton insultător. Ceva mai bun tot am ĩntâlnit. Patologic—din unghiul cel mai defavorabil.
Gratitudinea; Biblia; confidenţe; intelectualitate, acces; lucrare şi vorbe (tel., scrisori, etc.). Reflecţia; ‚investiţii’; dublu termen—ieri, azi. O potaie şi o lichea.
Agresiv. Calificative duhovniceşti. Insinuări de ţoapă. Un fecior de ţoapă.
Cu ce psihopaţi am putut avea de—a face.
Lipsa culturii nu echivalează cu absenţa Spiritului.
Sofisme, retorică.
۞
Necurăţia de a susţine că tot ce nu e scremut e ‚cultură’, e extrinsec—de fapt, e reflecţie, gândire, folosire a culturii, utilizare a ei—aşa cum lui nu—i e la—ndemână.
Cu neobrăzarea ghiorlanului, a mahalagiului.
۞
Cei trei interlocutori—patrologul, Ep., evreica.
۞
Esenţialul.
۞
Caricatura a ceea ce ar vrea să reprezinte.
۞
Formă de urbanitate.
۞
Plugar; simultan, ‚excesul de cultură’ şi cel de intuiţie, de indemonstrabil.
۞
Nu ca tolerat, ci ca valid.
۞
Redundanţa apofatismului.
Ca fire, sau ca tip uman.
۞
De fapt, mă ceartă; mă muştruluieşte, mă moralizează. Luat la rost; luat la refec.
۞
Tipar neoprotestant ĩmpuţit:’—te simţi mântuit?’—etc..
Prea mult egoism, multă mărginire adusă de egoism; pe de altă parte, un practicist ‚din vorbe’.
۞
Şuvoi de insulte—reflecţia.
۞
Lumina, scrieri metafizice.
Extrinsec.
۞
Accent intelectualist. Expresia concretă a şi survenit—ĩntreruperea relaţiilor. Ca urmare, nici n—am mai ţinut legătura.
Simpatic accent intelectualist.
۞
Eu nu iau mai ĩn serios neoprotestantismul tău flasc, decât iei tu atitudinea mea. Ifose, practicism verbal.
۞
Nici tu nu eşti ceea ce pretinzi că ai fi.
۞
Alogic, rudimentar—sinele, şi luarea la rost. Sofism.
۞
Nu eşti tu omul să dai verdicte duhovniceşti.
Simplism.
‚Da, impresia mea e că ambilor ne lipseşte această ĩnălţare’.
‚Dacă ceea ce vrei să spui este că ai o impresie proastă despre spiritualitatea mea, şi o impresie bună despre spiritualitatea ta, precizarea e futilă.’
Cârcotaş şi trândav.
Energia.
۞
Ghiorlan antrenat ĩn rele.
۞
Formulări stupide, artificiale, pedante, cu sunet neoprotestant.
۞
Bucuria de a face, prompt, ceea ce Domnul aşteaptă de la mine.
۞
Tupeu năucitor, aroganţă.
۞
Despre PSALTIRE, ed., catisme, Charles, BIBLIE.
Latura indecentă de exhibiţionism neoprotestant, sau neoprotestant—personalist—existenţialist, latura libidinoasă, de ‚adulmecare a experienţelor’, restrictivitatea şi selectivitatea, superstiţia experienţei.
۞
‚Religie şi credinţă’.
۞
Intenţia rea, de a otrăvi, de a strica, de a sminti. [--Din frustrare, din furie, din cocleală, din negativitate.--]
۞
Foarte ofensiv şi arogant şi ca un procuror.
۞
O nouă cruciadă raţionalistă.
Iritat de iraţionalismul religios, secular sau deghizat (--ca scientism--).
۞
Reformulări necesare. Şabloane. Premise false—uneori secrete sau mute.
۞
Ia direct cel mai defavorabil ĩnţeles, răstălmăceşte, distorsionează.
Ceea ce eu nici n—am spus. Ĩmi atribuie, prompt, cele mai defavorabile ĩnţelesuri.
۞
Imensa aroganţă, tupeul sfruntat. ‚Ĩnsă ceea ce spui tu e foarte arogant’. Brutalitatea cu care diagnostichează.
۞
Smintita şi năucitoarea aroganţă a acestui strepezit.
۞
Ĩncercarea de a mă forţa, de a mă sili să accept răstălmăcirile şi denaturările lui. De a—mi impune deformările lui. De a—mi impune ceea ce vrea el să accepte.
Spiritualmente nociv.
۞
Şi eu recunosc, identific ceva—plaga, duhoarea neoprotestantismului.
۞
Ĩntreruperea legăturilor noastre a coincis cu decisa mea reconfigurare, cu aducerea mea ĩn scală, cu ‚degetul’, ‚boarea’.
Fanatizat, lipsit de supleţe, subtilitate şi realism, de tact şi moderaţie, de fineţă.
Transmite ostilitate.
۞
Azi, eu, serviabilitatea stupidă—cu basmele italianului.
Nuveliştii italieni ai Renaşterii.
۞
‚Păi, nici tu nu eşti asta.’
۞
Calitatea virilă. Firea.
۞
Afabil, hedonic, lucid, realist, net; doct.
۞
Autosugestie. Investiţii, ca medic, respect. Gândire de legumă. Clisos, oroare.
۞
A onora.
۞
Un om secret. A modula. Ca modele de profesionalitate, de obiectivitate.
۞
Retorică. Individualitatea, singularul. Cârpăceală. Aproximaţii neoprotestante. Tendenţiozitate.
۞
False dihotomii.
۞
Tendenţiozitatea dihotomiei neoprotestante.
۞
Modul lui foarte frivol, joaca, insulta, nesinceritatea, agresivitatea. Face din asta o joacă, un exerciţiu de agresivitate, se ĩmbată cu cruzime, cu agresivitate. Răutatea lui e promptă; prin asta e ĩnfricoşătoare. Promptitudinea violenţei. Antrenarea.
۞
Ca la MS ..., ed.; sejur; cafea, muzică, haine, oră, raft.
۞
‚Tu ţii să—mi dai nişte lecţii nesolicitate’. Impresia oribilă.
Debitarea de truisme pe un ton arogant—insultător.
Sentenţios, rigid, abstract, arogant—o grimasă. Chicote prosteşti, de la capra podului. Viitorul ....
Surâsul şi grimasa.
۞
‚Noii teologi francezi’; tomiştii francezi; scriitorii francezi; un biblist francez.
۞
Furia celor ca el—confruntaţi cu propria cârpăceală—deziluzionaţi de propria ĩnsăilare—asta ĩi ĩnfurie—vanitatea tacticoşilor, neingenuitatea lor.
۞
Diversiunile lui.
Un diversionist, un şicanator, un diversionist ĩn plan uman, inapt de crearea unui climat de autenticitate umană (--cum pot genera P., LA, chiar Creţu--).
۞
‚Te simt pus pe contrazis, agresiv, căutând cel mai defavorabil unghi, cea mai proastă lumină, infailibil ĩn a detecta şi folosi neplăcutul.’
۞
Nu ştiu cât e de profitabil pentru o conversaţie ocazională să subliniem aceste lucruri sau să le accentuăm.
۞
Predispus să insulţi, să muştruluieşti, să dai conotaţii negative.
۞
Clişee neoprotestante.
Neobişnuiţi cu intelectualitatea.
۞
Intelectualismul e o tendinţă—nu o expresie.
Nu o formulare.
۞
Aroganţa, tendenţiozitatea, răstălmăcirea (v. BIBLIA—NT, Proorocii).
۞
Rudimentar.
Foarte sumar şi brutal, schematic, abstract. Caricaturi.
۞
Un sunet foarte neoprotestant; deloc ‚ortodox’; veleităţi personaliste.
۞
Silvan, Haralambie, Cotârgaşi, Râşca,

Niciun comentariu: