View My Stats

sâmbătă, 6 august 2011

Schillebeeckxs a avut o viaţã fericitã: a citit şi a scris. Pentru a sesiza anvergura gândirii lui, e nevoie, ca şi pentru Barth şi Rahner, ca mai întâi sã cunoşti tot ce a scris. El, Kűng şi Rahner sunt marii teologi ai catolicismului; germanicii au impus direcţia.

Poate cã francezul ‘Morgan’ are dreptate, iar eu sunt, de fapt, un social—democrat.

Dogmatica Pãr. Kűng, sau, cu un termen care—mi displace, ‘teologia lui sistematicã’, e ‘A fi creştin’.

‘Cuvânt şi Tainã. Eseuri biblice despre Persoana …’.
‘Exegezã şi dogmaticã’, a lui Vorgrimler.
Rãspunsul dat lui Robinson.
Predica despre Sf. Albert cel Mare.
Articolul din ’80 despre ‘teologia eliberãrii’.
‘Noua paradigmã a teologiei’.
‘Teologie şi eliberare’.

Simplitatea şi jargonul; mi se pare cã baptistul Gordon l—ar plasa pe Schillebeeckxs printre teologii ‘cu jargon’.

Cãrţile, articolele şi recenziile belgianului.

Kűng a fost lãudat, ca şi Loisy, pentru limpezime—altceva decât jargonul existent la Ratzinger, Rahner (blamat chiar şi de fratele sãu), Schillebeckxs.

Instinctul de a diferenţia, deosebi, distinge, nu de a amalgama şi contopi.

În general, stânga teologicã a avut tendinţa de a coincide cu stânga politicã, cu stângismul. Reformismul teologic a coincis cu acela politic.

Dra. O’Connor era ca şi romanciera americanã în privinţa lui Barth; o a doua mãrturie semnificativã. Scriitoarele americane şi Barth. Doi catolici elveţieni şi douã autoare americane.

Nu ştiam ce se mai gândeşte despre calvinistul Brunner; baptistul Gordon îl preferã lui Barth, pentru inflexiunea cordialã.

Literatura scoţianã dialectalã.

Femeile şi preoţii catolici elveţieni tind sã îl placã pe Barth, şi tind sã le placã scrierile lui.

‘Predicile nerostite’.

Când e vorba despre identitatea Lui Iisus, mintea e sortitã sã ricoşeze, sã gliseze neîncetat.

Mã gândesc cã orice definiţie, orice enunţ are o ‘crustã istoricã’, de care abia generaţiile ulterioare devin conştiente. Ceva dateazã inevitabil. Survine o dezintegrare.

Dumnezeul biblic e un Dumnezeu participant, nu ‘impasibil’; desãvârşit, da, însã participant—semn cã evreii gândeau desãvârşirea dupã alte coordonate decât acelea pãgâne.

Boff a fost avizat de Rahner; ca şi biblistul Johnson, s—a rãspopit.

Valoarea mântuitoare şi rãscumpãrãtoare îi revine Persoanei, şi nu morţii Lui Iisus—dincolo de delirurile sacrificiale ale ‘Tradiţiei’. Jertfa Lui Iisus a fost altruismul, nu supliciul şi moartea pe Cruce.

Niciun comentariu: