View My Stats

vineri, 10 iunie 2011

Alegerea—alintul acceptat—obligaţia—transferul obligaţiei—compromisul, cedarea.

Valuta—la 22 z..

Comportism, enunţuri scurte, fantazie.

Paz deosebea între ‘imagine’ (‘icoanã’) şi ‘descriere’.

‘Câmpia în flãcãri’—la 35 de ani, şi romanul—la 37 de ani.

‘Realismul magic’ latino—american provine din folclor. Precursorii sãi sunt autori de fantastic folcloric.

Avea, pentru pãrţile intime ale soţiei, o iubire necondiţionatã.

Patrologul—cei cinci autori ‘ai’ romancierei. Adnotãri. Malaezianul. Inspiraţia.

A doua citire, odatã ştearsã impresia iniţialã, aratã altceva.

Etalonul ‘Mãnãstirii …’. Cele trei romane (franceze).
Reducţionismul. Cele trei romane ale lui Balzac, cele douã romane ale lui Beyle nu sunt, totuşi, lumea lui Novalis, Verne şi Tolkien.

Nu îi înţeleg pe cei care vorbesc despre ‘Mãnãstirea din Parma’ ca despre o idilã; ca şi la Balzac, ca şi la toţi marii romancieri, realismul e echivoc şi ambivalent, iar realitatea reprezentatã întreţine raporturi originale cu imaginaţia, raporturi specifice, adesea, fiecãrei scrieri, şi nereductibile la o formulã. Asta nu înseamnã cã realismul e absent sau trãdat. Însã realitatea—sau intenţia realistã—şi imaginaţia cunosc raporturi originale, proprii fiecãrui scriitor. Situaţiile din ‘Mãnãstirea …’ nu sunt idilice.

2 x HM—scandinavii—fr. Strugaţki (‘Oraşul …’)—Sf. Ciprian, ‘Scrisorile’—Vlachos despre Sofronie.

Niciun comentariu: